Sunday 29 October 2017

Itil Tjeneste Strategi Trening Ppt


ITIL Service Strategy Mål: Målet med ITIL Service Strategy er å bestemme seg for en strategi for å betjene kunder. Med utgangspunkt i en vurdering av kundenes behov og markedsplassen, fastslår servicestrategiens livscykelstadium hvilke tjenester IT-organisasjonen skal tilby og hvilke evner som må utvikles. Det endelige målet er å få IT-organisasjonen til å tenke og handle på en strategisk måte. Prosesser: ITIL Service Strategy ITIL Service Strategy - Klikk på en prosess for flere detaljer Service Strategy bestemmer hvilke typer tjenester som bør tilbys til hvilke kunder eller markeder. I henhold til ITIL 2011 er følgende hovedprosesser en del av ITIL-scenen Service Strategy. Strategistyring for IT-tjenester Prosess Mål: Å vurdere tjenesteleverandørene tilbud, evner, konkurrenter samt nåværende og potensielle markedsplasser for å utvikle en strategi for å betjene kunder. Når strategien er definert, er Strategistyring for IT-tjenester også ansvarlig for å sikre implementeringen av strategien. Service Portfolio Management Process Mål: Å administrere tjenesteporteføljen. Service Portfolio Management sikrer at tjenesteleverandøren har den riktige blandingen av tjenester for å møte nødvendige forretningsresultater på et passende investeringsnivå. Finansiell styring for IT-tjenester Prosess Mål: Å administrere tjenesteleverandørene budsjettering, regnskaps - og ladingskrav. Demand Management Process Mål: Å forstå, forutse og påvirke kundenes etterspørsel etter tjenester. Etterspørselsstyring jobber med Kapasitetsstyring for å sikre at tjenesteleverandøren har tilstrekkelig kapasitet til å oppfylle etterspørselen. Business Relationship Management Process Mål: Å opprettholde et positivt forhold til kundene. Business Relationship Management identifiserer behovene til eksisterende og potensielle kunder og sørger for at passende tjenester utvikles for å møte disse behovene. KPIs Maler RolesITIL Strategistyring Mål. Målet med ITIL Strategistyring for IT-tjenester er å vurdere tjenesteleverandørene tilbud, evner, konkurrenter samt nåværende og potensielle markedsplasser for å utvikle en strategi for å betjene kunder. Når strategien er definert, er ITIL Strategy Management også ansvarlig for å sikre implementeringen av strategien. Prosessbeskrivelse I ITIL 2007-utgaven ble strategiske vurderinger og utviklingen av servicestrategien utført under Service Portfolio Management. ITIL 2011 har introdusert et klart definert sett strategiske prosesser, inkludert Strategistyring for IT-tjenester. Prosessoversikten over ITIL Strategistyring (.JPG) viser de viktigste grensesnittene (se figur 1). Videre er den nye ITIL-rollen Service Strategy Manager innført for å støtte IT-styringsgruppen. Delprosesser Dette er delene i Strategistyring for IT-tjenester og deres prosessmål: Strategisk evalueringsprosess Mål: For å vurdere leverandørens nåværende situasjon innenfor de nåværende markedsområdene. Dette inkluderer en vurdering av dagens tjenestetilbud, kundenes behov og konkurrerende tilbud fra andre tjenesteleverandører. Servicestrategi Definisjon Prosessmål: Å definere de overordnede målene som tjenesteleverandøren bør forfølge i utviklingen, og å identifisere hvilke tjenester som tilbys til hvilke kunder eller kundesegmenter, basert på resultatene av den strategiske tjenestevurderingen. Utførelsesprosedyre for tjenestestrategi Formål: Å definere og planlegge strategiske tiltak og sikre gjennomføringen av disse tiltakene. Definisjoner Følgende ITIL-termer og akronymer (informasjonsobjekter) brukes i Strategistyring for IT-tjenester for å representere prosessutganger og innganger: Forretningsplanleggingsinformasjon Forretningsplanleggingsinformasjon inkluderer viktig innsats fra kunder og eksterne tjenesteleverandører, spesielt for å utarbeide Servicestrategi og å se på for måter å forbedre tjenestene på. Denne innspillingen vil fremheve for eksempel planlagte forretningsinitiativer som introduksjon av nye produkttjenestetilbud eller utvidelse til nye markeder, samt informasjon om fremtidig utvikling av næringsvirksomhet, spesielt forventede økninger i forretningstransaksjonsvolumer. Denne informasjonen hjelper serviceorganisasjonen til å forstå bedriftene det tjener og deres planer for fremtiden, slik at den kan tilby og utvikle det riktige settet av tjenester. Tjenestestrategiplan Tjenestestrategiplanen (til tider referert til som Service Strategy) handler om å oversette en stor ide om kundenes behov til et særegent og kostnadseffektivt sett med tilkoblede evner og ressurser for å tilfredsstille disse behovene. Strategisk handlingsplan Den strategiske handlingsplanen beskriver trinnene som kreves for å implementere den tidligere definerte servicestrategien. definere spesifikke oppgaver og ansvar. Strategisk vurdering av tjenester Den strategiske servicevurderingen brukes til å få innblikk i svakheter, styrker og muligheter for tjenesteleverandører før du utvikler en servicestrategi. Roller Ansvar Service Strategy Manager - Process Owner Service Strategy Manager støtter IT Steering Group i å produsere og vedlikeholde leverandørstrategien. Denne rollen er også ansvarlig for kommunikasjon og implementering av servicestrategien. IT Steering Group (ISG) IT Steering Group (ISG) setter retning og strategi for IT-tjenester. Det inkluderer ledende ansatte fra næringsliv og IT. IT-styringsgruppen gjennomgår forretnings - og IT-strategiene for å sikre at de justeres. Det stiller også prioriteter for prosjekter for tjenesteutviklingsprogrammer. Ansvarsmatrix: ITIL Strategistyring ITIL-rolle Sub-ProcessSlideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, selv frakoblet Fortsett til mobilnettstedet Opplastning Logg inn Registrering Dobbeltklikk for å zoome ut ITIL v3 Foundation Presentation Del denne SlideShare LinkedIn Corporation kopien 2017Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse , og å gi deg relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, selv frakoblet Fortsett til mobilnettsted Last opp påloggingsoppføring Dobbeltklikk for å zoome ut Implementere ITIL-servicestrategi gjennom Enterprise Architecture Institute of Systems Science, Nasjonalt universitet i Singapore Del dette SlideShare LinkedIn Corporation kopiere 2017

No comments:

Post a Comment